בקשה ללשכה פרטית ליבוא עובדים זרים בענף החקלאות
5 בפברואר 2024היתר להעסקת עובדים זרים בענף התעשייה
4 בדצמבר 2024רישיון קבלן כוח אדם, הקדמה:
כדי לקבל רישיון קבלן כוח אדם בישראל, יש לעמוד במגוון קריטריונים רגולטוריים המפורטים בחוק העסקת עובדים באמצעות קבלני כוח אדם אותם גם נפרט במאמר זה.
מה הוא הרישיון?
רישיון קבלן כוח אדם, רישיון זה נדרש לכל אדם או חברה המעוניינים לפעול כקבלן כוח אדם ואשר רוצים לספק שירותי העסקה והשמה לעובדים.
מה התהליך לקבלת הרישיון?
תהליך בקשת הרישיון כולל הגשת מסמכים, בדיקות ואישורים, וכולל גם עמידה בקריטריונים של ניסיון מקצועי והיעדר הרשעות פליליות עם קלון. מעבר לכך, על מבקשי רישיון קבלן כוח אדם לעבור ריאיון אישי ולהשלים תהליך אישור אצל משרד הכלכלה. קבלת הרישיון מאפשרת לקדם בצורה חוקית ומוצלחת את העסקת עובדים בשוק העבודה המקומי.
תוכן עניינים: מהו רישיון קבלן כוח אדם? | מה התהליך? | מה הם התנאים? | אילו מסמכים צריך? | ההבדל בין קבלן כוח אדם לקבלן שירות? | דוגמא לרשיון | קבלת הרשיון.
מהו רישיון קבלן כוח אדם?
רישיון קבלן כוח אדם הוא רישיון שניתן לכל חברה שמעוניינת להתחיל ולספק שירותי כוח אדם בקבלנות לחברות פרטיות או לגופים ציבוריים שונים. הסיבה המרכזית לכך שנדרש רישיון לסוג עיסוק זה, היא שכך רוצה המדינה להבטיח שבתחום זה יעבדו אנשים מתאימים, ללא עבר פלילי רלוונטי, ובעלי רקע בתחום משאבי האנוש וידע בדיני עבודה. זאת מכיוון שמדובר בתחום רגיש יחסית, שבעבר היו בו לא מעט טענות על הפרה של תנאי עבודה בסיסיים וזכויות עובדים. כדי לוודא שזכויות עובדי הקבלן תישמרנה, המדינה מקפידה לאשר באופן פרטני כל בקשה לקבלת רישיון קבלן כוח אדם.
תחום קבלנות כוח האדם עבר בעשורים האחרונים מספר שינויים. החוק להעסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם, שהוא החוק שמסדיר את הפעילות בתחום זה, התקבל בשנת 1996 בכנסת. בשנת 2013 חוקק חוק נוסף, שעסק בקבלנות כוח אדם של שירותי שמירה וניקיון בגופים ציבוריים. לפני שהתקבלו החוקים האלה, תחום קבלנות כוח האדם היה פרוץ יותר, וחוקים אלה חוקקו כדי להבטיח תנאי העסקה הולמים לעובדי קבלנות.
תהליך קבלת הרישיון כולל כמה שלבים, שביניהם גם מעבר של ראיון אישי במשרד העבודה. הריאיון האישי נועד כדי לבחון את קורות החיים של מגיש הבקשה וכדי שתהיה אפשרות לוודא את בקיאותו בתחום דיני העבודה ולשאול אותו שאלות ספציפיות הנוגעת לבקשה שלו ולרקע שאיתו הוא מגיע. תנאי הסף להגשת הבקשה לרישיון הם ניסיון בתחום ניהול משאבי אנוש והיעדר הרשעות פליליות קודמות שיש בהן קלון בחמש השנים שקדמו להגשת הבקשה. זהו אמצעי נוסף להבטיח את ניקיון כפיו של מבקש הרישיון, ולהבטיח כי מי שעוסק בתחום הוא אדם ישר שימלא את התנאים הקבועים בחוק להסדרת עבודות הקבלן.
כל תהליך כזה נמשך כשלושה חודשים, וכולל גם ביקורת על התנאים הפיזיים שמתקיימים בחברה של מבקש הרישיון. לשם קבלת רישיון קבלן כוח אדם יש גם להפקיד ערבות בנקאית. גובה הערבות הנדרשת נקבע בהתאם לכל בקשה לרישיון. רק לאחר ההפקדה של הערבות, ניתן לקבל את הרישיון ולהתחיל לעבוד באופן מסודר כקבלן כוח אדם.
לחץ כאן לייעוץ ראשוני חינם
תהליך קבלת רישיון קבלן כוח אדם או שירות
“רישיון קבלן כוח אדם או שירות” הוא הרישיון הדרוש לכל תאגיד, גוף או ישות משפטית שמעוניינים לפעול כקבלן שירות או כקבלן כוח אדם. רישיון זה מאפשר לחברה לספק שירותי כוח אדם בקבלנות לחברות פרטיות או לגופים ציבוריים שונים.
תהליך קבלת רישיון קבלן כוח אדם או שירות בישראל הוא תהליך שמנוהל על ידי משרד הכלכלה והתעשייה. להלן השלבים העיקריים לקבלת הרישיון:
-
תנאי סף:
- המבקש חייב להיות תושב ישראל או חברה רשומה בישראל.
- על המבקש לעמוד בדרישות הכשירות שנקבעו בחוק, כולל ניסיון מקצועי או השכלה מתאימה בתחומים הרלוונטיים.
-
הגשת בקשה:
- יש להגיש טופס בקשה מתואם וחתום על ידי המבקש.
- הבקשה כוללת הצהרות ואישורים לגבי עמידה בתנאי הסף, כולל פרטים אישיים ומקצועיים.
-
מסמכים נדרשים:
- יש לצרף לבקשה מסמכים כגון תעודות השכלה או ניסיון מקצועי, אישור ניהול ספרים תקין, תעודת יושר מהמשטרה ותעודת עוסק מורשה או אישור על רשימת החברה.
-
אגרות:
- יש לשלם אגרה עבור הגשת הבקשה. הסכום המדויק יכול להשתנות ויש לבדוק את העלות העדכנית באתר משרד הכלכלה.
-
בדיקה ואישור:
- לאחר הגשת הבקשה, היא תיבדק על ידי מחלקת הרישוי. הבדיקה כוללת גם התייחסות לנתונים כספיים ועמידה בתנאים הנדרשים על פי החוק.
-
החלטה ומתן רישיון:
- אם הבקשה מאושרת, יונפק רישיון קבלן כוח אדם או שירות. במקרה של דחיית הבקשה, המבקש רשאי להגיש ערעור.
-
חידוש רישיון:
- רישיון קבלן כוח אדם או שירות הוא לתקופה מוגדרת ויש לחדש אותו לפי דרישות החוק, כולל שמירה על עמידה בתנאי הרישוי המעודכנים ושולמי אגרות חידוש.
חשוב לציין כי הפרטים המדויקים, הדרישות והנהלים יכולים להשתנות, ולכן מומלץ לבדוק את המידע באתר משרד הכלכלה או לפנות ישירות למחלקת הרישוי לצורך קבלת הנחיות עדכניות ומפורטות או להעזר בשירותי משרד ליאב מלמד עורך דין מומחה בתחום.
לאחר קבלת הרישיון, תאגיד, גוף או ישות משפטית יכול לפעול בתחום כוח אדם או שירות תוך עמידה בחובותיו כלפי העובדים ותוך עריכת הסכם עבודה בכתב עבורם. הרישיון מאפשר גם לתאגיד להכריז כחדשות כלליות על קיומו, ובמקרים מסוימים, לפרסם את המחירים של השירותים שהוא מציע.
כול התהליך לקבלת רישיון כזה, נמשך כשלושה חודשים וכולל ביקורת על החברה שמבקשת את הרישיון.
רישיון קבלן כוח אדם או שירות הוא הרישיון הנדרש בכדי לספק שירותי כוח אדם בקבלנות לחברות פרטיות או לגופים ציבוריים שונים. בהוצאת רישיון זה, חשוב לעמוד בתנאים המחייבים ולהפקיד ערבות בנקאית. הרישיון מאפשר לתאגיד לפעול בתחום כוח אדם או שירות תוך עמידה בחובותיו.
לחץ כאן לייעוץ ראשוני חינם
מה ההבדל בין קבלן כוח אדם לקבלן שירות?
על פי החוק, ישנה אבחנה בין שני המקצועות הללו. קבלן כוח אדם הינו מי שאחראי על אספקת כוח אדם לשם ביצוע עבודה שגרתית ורגילה שמתקיימת ביום-יום בעסק. למשל, אספקה של מזכירה ממלאת מקום במשרד בו המזכירה הקבועה יצאה לחופשת לידה. לעומת זאת, קבלן שירות מספק כוח אדם שתפקידיו נושאים אופי שירותי לקהל הרחב, כמו למשל עובדים מתחומי ניקיון, אבטחה ושמירה. בשני המקרים, קבלת רישיון קבלן כוח אדם או שירות ממשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים הינו הכרחי לשם התחלת העסקה במקצוע הזה.
מה היתרון בהעסקת קבלן כוח אדם?
גם חברות וגם אנשים פרטיים שהקימו עסק ומחפשים עובדים, נוטים לפנות לקבלן כוח אדם לסיוע. הסיבות לכן הן ברורות: קודם כל, לקבלן יש את היכולת לגייס עובדים מיומנים וזמניים בזמן יחסית קצר. כמו כן, עלות העסקה של עובד דרך קבלן כוח אדם זולה משמעותית מהעסקתו באופן ישיר. בנוסף, החברה לא צריכה להתעסק בתהליכי פיטורים של עובדים שחתמו על חוזה.
לא מקבלים שירות מקבלן ללא רישיון
ישנו חוק שאוכף את האיסור על קבלת שירותי כוח אדם מאיש מקצוע ללא רישיון קבלן כוח אדם, אולם הוא תקף לעסקים ולשירות ציבורי בלבד. באשר לאדם פרטי, אשר מעוניין למשל בהזמנת שירותי ניקיון או אבטחה לבית שלו, החוק הזה לא תקף. כך או כך, ההמלצה היא תמיד לפנות לאיש מקצוע בעל רישיון קבלן כוח אדם, כך שתהיה אסמכתא לידע, לניסיון ולבקיאות שלו בתחום.
חובת מתן הסכם עבודה כתוב
ישנה הנחיה ברורה אודות העסקת עובדים על ידי קבלן כוח אדם, והיא המצאת הסכם עבודה בכתב, בו יפורטו כל תנאי העבודה של העובדים המועסקים. הקבלן צריך למסור לעובדים את ההסכם לפני שמועד העסקתם מתחיל. יש להחריג מקרים בהם העובדים מועסקים בכפוף להסכם קיבוצי, אשר מסדיר מראש את תנאי העבודה שלהם. במידה ומדובר בסוג כזה של הסכם עבודה, יש לאפשר לכלל העובדים לקרוא אותו.
חשוב לציין שגם קבלן כוח אדם או שירות ללא רישיון צריך לנהוג בעובדיו בכפוף לחוק, כלומר לעמוד בחובותיו כלפיהם וכן לערוך עבורם הסכם עבודה בכתב. היעדר רישיון לא פוטר אותו מהחובה הבסיסית הזו.
דוגמא לרישיון קבלן כוח אדם:
האם המועסק צריך לשלם בעבור שירותי קבלן כוח אדם?
אסור לקבלן כוח אדם לדרוש מהעובדים שהוא מעסיק, או ממי שעתיד להיות מועסק אצלו, תמורה או החזר הוצאות בעבור השירותים שהוא מציע. כמו הקבלן, גם המעסיק בפועל לא יכול לדרוש מהעובדים שלו תמורה לסכום ששילם בעבור העסקתם. למעשה, העובדים המועסקים לא צריכים לשלם או לספק תמורה כלשהי לאף אחד בעבור העסקתם.
חשיבות אכיפת הוראות שבחוקי עבודה
משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים הוא בעל סמכות לבצע אכיפות מנהליות ופליליות בכל הקשור בהוראות המצוינות בחוקי העבודה. בתחומים כמו עובדים זרים ושוויון הזדמנויות, ישנן גם כן סמכויות אכיפה אזרחיות. על ידי עיון במסמך זה, עובד יכול להבין מהן זכויותיו הבסיסיות ולמצות אותן בהתאם מול המעסיק.
תנאים לקבלת הרישיון – כאן נעמוד על הדרישות והתנאים לקבלת רישיון קבלן כוח אדם או שירות:
אילו מסמכים יש לצרף לבקשת הרישיון?
קבלת רישיון קבלן כח אדם או שירות
על מנת להשיג רישיון לפעול כקבלן שירות ישנם מספר תנאים לפיהם כל תאגיד, גוף או ישות משפטית אשר מעוניינים לקבל רישיון לפעול כקבלני שירות צריכים לפעול, אך לפני שנציין את התנאים לקבלת הרישיון הנ”ל, להלן מספר דברים שחשוב לדעת:
- על מבקש הרישיון לפנות בבקשה מסודרת לקבלת הרישיון למשרד הכלכלה ולפעול לפי השלבים שניתנו על ידם.
- לא ניתן לדלג בין השלבים מאחר וכל שלב תלוי בהשלמת קודמו.
- ישנן פעמים בהם יגיעו ממשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים לבצע את הראיון והליך הרישוי במשרדי החברה וזאת בהתאם לשיקול דעת המשרד.
- משך הטיפול בבקשה אורך כשלושה חודשים במהלך יוזמנו מנהלי העסק הבכירים לראיון במשרד הכלכלה.
להבדיל מקבלן כוח אדם, אשר מספק עובדים בלבד למזמין, והמזמין, שהוא המעסיק בפועל, עוסק בניהולם ובהכוונתם, קבלן שירות עוסק במתן שירות מוגמר, והוא מספק את הציוד וחומרי הגלם הנחוצים למתן השירות. כמו כן הוא עוסק בניהול מתן השירות. מתן השירות נעשה לפעמים במפעלו של קבלן השירות ולפעמים במפעל המזמין, זאת בהתאם לאופי וטיב השירות הנדרש. שירותי ניקיון, אשר ניתנים על ידי קבלן שירות, ניתנים מטבעם במפעל המזמין.
חשוב לשים לב כי להבחנה בין קבלן כוח אדם לקבלן שירות ישנה חשיבות גדולה מבחינת יישומו של חוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם אשר חל על קבלני כוח אדם אך אינו חל על קבלני שירות.
עפ”י דרישות משרד הכלכלה על מבקש הרישיון לצרף קו”ח ומסמכים מאשרים של ניסיון מבקש הרשיון או האדם שינהל את החברה עבורו. חשוב לזכור כי אי שיתוף פעולה עם הרשות יביא לסגירת תיק הבקשה לרישיון.
לקבלת סיוע ברישום חברה ורישוי חברת כוח אדם יש ליצור קשר עם ליאב מלמד, עו”ד (חשבונאי),
טלפון. 03-6565004, פקס. 03-6565002
בהעסקה באמצעות קבלן כח אדם יש להבדיל בין שני סוגי מעסיקים:
מעסיק פורמאלי- קבלן כח אדם אשר איתו מקיים העבוד יחסי עובד מעביד. חשוב לדעת כי קבלן כח אדם לא יעסיק עובדים אשר באים במקום עובדים המשתתפים בשביתה. כמו כן קבלן כח האדם לא יעסיק עובדים במקום עובדים המושבתים עקב השבתה, כל עוד השביתה או ההשבתה מתקיימות
מעסיק בפועל- זה אשר העבודה נעשית עבורו ולפיכך הוא הקובע את סדר יומו של העובד ואת המשימות שעליו לבצע.
חשוב להבחין בין העסקת עובדים באמצעות קבלן כח אדם ובין העברת משימות למיקור חוץ. מיקור חוץ הוא שיטת ניהול מודרנית, אשר בבסיסה עומד הרעיון להוציא מהארגון את תפעול הפעילויות שאינן נמצאות בבסיסו ולהעבירן לקבלן, ולהותיר בתפעול ובניהול ישיר את פעילויות הליבה בלבד.